XIX століття цілком можна вважати «колискою» багатьох нинішніх стилів: саме в кінці тепер уже позаминулого століття зародилися всі ті тенденції, якими багато хто модні дизайнери керуються і по цю пору. Зрозуміло, мода XIX століття не обійшлася без революцій, подарувавши світові і найперших кутюр'є.
На стан європейської моди початку XIX століття у величезній мірі вплинула Французька революція: на зміну аристократичної пишноти, атласу і мереживо, масивним перуки XVIII століття прийшли простота і менш формальні стилі - навіть найзавзятіші французькі модники більше не наважувалися виглядати як аристократи. У сусідній Великобританії, між тим, тривала своя революція - в моді: особливою популярністю почали користуватися штани та елегантні костюми, а жінки відмовилися на користь корсета на користь завищеної талії і природності одягу.
Вікторіанська епоха
Вікторіанська епоха, що почалася в тридцятих роках XIX століття, принесла з собою декілька абсолютно нових трендів. Одним з найбільш характерним стала поява надзвичайно пишних рукавів - мабуть, найбільш пишних за всю багатовікову історію існування жіночого плаття. Разом з ними в моду знову повернулися пишні спідниці, на початку століття на кілька десятиліть втратили було свої позиції. Символом жіночого стилю вікторіанської епохи став такий собі гіперболізований силует «пісочного годинника» - пишна спідниця конічна, дуже вузька талія, якою жінки добивалися за допомогою знову повернувся в моду корсета, і пишні рукави. Вечірні вбрання, як правило, передбачали спокусливо оголені плечі, повсякденні ж були куди більш закритими. Саме в цей час в моду увійшли пелерини - мереживні накидки, закривали плечі.
Класичний силует «пісочного годинника» - похилі плечі, груди, вузька талія і повні стегна - творці жіночого одягу прагнули підкреслити різними способами: в основному за допомогою крою та оздоблення. У тридцяті роки XIX століття виключної вузькості талії жінки добивалися за допомогою широких пасків і особливих корсетів, зшитих клинами. За контрастом, спідниці були надзвичайно пишними - за допомогою кріноліну кравці створювали спідниці рекордної ширини. Плечі підкреслювалися пелеринами або широким коміром, а вкоротили було до кісточок спідниці та сукні знову стали довгими і опустилися до самого долу.
Кінець XIX століття
Протягом усього XIX століття мода змінювалася мало не кожне десятиліття (втім, як і сьогодні). Пишні спідниці, які повернулися в моду на початку вікторіанської епохи, користувалися популярністю не надто довго: вже в сімдесятих роках XIX століття європейська мода знову почала повертатися до вузького силуету.
Сімдесяті роки ознаменувалися зростаючим впливом прерафаелітів та інших реформаторів, які боролися з умовностями вікторіанської епохи у всій областях мистецтва. Не стала винятком і мода: жінки наважилися на більш легкі, вільні, сміливі стилі і силуети, відмовилися від стягуючі корсетів і пишних спідниць з криноліном. З'явилися навіть спеціальні сукні для відпочинку - яскраві, трішки легковажні або навіть фривольні. А в богемних колах були популярні вбрання зовсім інші - на відміну від суконь з важкої драпіруванням і жорсткими, вузькими корсетами, представниці богемних кіл одягалися в прості, вільні сукні, недбало стягнуті на талії ременем.
До кінця XIX століття жінки остаточно відмовилися від екстравагантності попередніх десятиліть - в тому числі від пишних спідниць з криноліном, - проте корсети, як і раніше залишалися популярними і, більше того, стали навіть ще більш жорсткими. Класичний силует кінця сторіччя - вузький ліф і спідниця, зібрана у талії і природно, м'яко облягає стегна, поступово розширюючись донизу і набуваючи форму дзвони. Остаточно зникли з моди і пишні рукави, настільки ціновані модницями вікторіанської епохи: на зміну їм прийшли рукави виключно вузькі, часом трохи пишні або прикрашені рюшами у плеча, але незмінно звужуються до зап'ястя.
Кінець XIX століття ознаменувався ще одним, справді революційним нововведенням: оскільки жінки разом з чоловіками почали цікавитися спортом, перші кутюр'є поспішили запропонувати дамам спеціальні сукні для гри в теніс і поїздки на велосипеді.
Тетяна Смирнова
Женский журнал Женский клуб - красота, мода, здоровье